جست‌وجو در سایت

برای بستن، دکمه Esc یا ضربدر را فشار دهید.

29 آبان 1404

|

5

|

0 نظر

|

کدخبر: 10398

|

کمک MIT به مدارس برای هدایت دانش‌آموزان در دنیای پیچیده هوش مصنوعی

پژوهشگران MIT در حال توسعه روش‌ها و ابزارهای جدیدی هستند تا به مدارس K–12 کمک کنند هوش مصنوعی را به‌صورت ایمن، مسئولانه و مؤثر وارد آموزش کنند. این پروژه با بررسی عمیق نیازهای معلمان، تدوین سیاست‌های شفاف و ارائه آموزش‌های کاربردی، به مدارس کمک می‌کند تا مسیر پیچیده فناوری‌های نوین هوش مصنوعی را بهتر مدیریت کرده و از فرصت‌های یادگیری مبتنی بر AI بهره‌مند شوند.

کمک MIT به مدارس برای هدایت دانش‌آموزان در دنیای پیچیده هوش مصنوعی

MIT برنامه‌ای جامع برای آموزش هوش مصنوعی در مدارس K-12 منتشر کرد

با رشد سریع فناوری و افزایش نقش هوش مصنوعی در زندگی روزمره، مدارس مقاطع K-12 (ابتدایی تا دبیرستان) با چالش‌های جدی در زمینه آموزش، مدیریت و استفاده صحیح از این فناوری نوظهور روبه‌رو شده‌اند. به همین دلیل، مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) برنامه‌ای نوآورانه برای کمک به مدارس در درک بهتر فرصت‌ها و خطرات هوش مصنوعی ارائه کرده است.

هدف اصلی MIT: توسعه سواد هوش مصنوعی برای نسل آینده

گروه پژوهشی RAISE (Responsible AI for Social Empowerment and Education) در MIT با طراحی مجموعه‌ای از ابزارها، استانداردها و درس‌نامه‌های کاربردی تلاش دارد تا دانش‌آموزان و معلمان را برای جهان تحت تأثیر هوش مصنوعی آماده کند.

این طرح با هدف ایجاد سواد هوش مصنوعی (AI Literacy) طراحی شده است؛ یعنی اینکه دانش‌آموزان یاد بگیرند:

  • هوش مصنوعی چگونه کار می‌کند

  • در کجاها قابل استفاده است

  • چه خطراتی مثل تعصب (Bias) یا اطلاعات نادرست دارد

  • و چطور می‌توانند از آن به‌صورت اخلاقی و ایمن استفاده کنند

آموزش و توانمندسازی معلمان؛ مهم‌ترین بخش پروژه

یکی از دغدغه‌های اصلی مدارس این است که معلمان برای آموزش هوش مصنوعی، ابزارها و دانش کافی در اختیار ندارند. MIT با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های ویژه، معلمان را برای تدریس AI آماده می‌کند.

در این دوره‌ها، معلمان با این مفاهیم آشنا می‌شوند:

  • اصول مدل‌های هوش مصنوعی

  • نحوه عملکرد شبکه‌های عصبی

  • ریسک‌ها، محدودیت‌ها و خطاهای احتمالی مدل‌ها

  • طراحی فعالیت‌ها و پروژه‌های سازگار با سن دانش‌آموزان

فعالیت‌ها و درس‌نامه‌های قابل استفاده در کلاس

بر اساس تحقیقات MIT، نوجوانان باید یاد بگیرند تنها مصرف‌کننده هوش مصنوعی نباشند، بلکه تحلیل‌گر و خالق این تکنولوژی باشند.

به همین دلیل، RAISE مجموعه‌ای از فعالیت‌های کلاسی طراحی کرده است، از جمله:

  • تشخیص خطاهای هوش مصنوعی در تصاویر و متن‌ها

  • بررسی تعصب الگوریتم‌ها

  • ساخت مدل‌های ساده با ابزارهای قابل فهم برای کودکان

  • کار با چت‌بات‌ها تحت قوانین و اخلاق آموزشی

این فعالیت‌ها در چند مدرسه آزمایشی اجرا شده و بازخورد معلمان بسیار مثبت بوده است.

چالش‌های موجود در مدارس

MIT در تحقیقات خود چهار چالش اصلی را شناسایی کرده است:

1. کمبود تجربه و آموزش در میان معلمان
2. نبود سیاست مشخص برای استفاده از ابزارهای AI
3. نگرانی والدین درباره اثرات هوش مصنوعی
4. شکاف دیجیتال و عدم دسترسی برابر به فناوری

پروژه RAISE برای هرکدام از این چالش‌ها راه‌حل‌هایی عملی ارائه می‌دهد.

هدف نهایی MIT: ایجاد چارچوب استاندارد ملی برای آموزش AI

MIT به دنبال ایجاد یک چارچوب سراسری برای آموزش هوش مصنوعی در مدارس آمریکا است تا تمام دانش‌آموزان — بدون توجه به سطح امکانات مدارس — به آموزش باکیفیت دسترسی داشته باشند.

این چارچوب علاوه بر یادگیری فنی، بر موارد زیر تأکید ویژه دارد:

  • تفکر انتقادی

  • اخلاق در استفاده از فناوری

  • خلاقیت و طراحی پروژه

  • آمادگی شغلی برای آینده


با سرعت پیشرفت هوش مصنوعی، آموزش صحیح و اصولی آن در مدارس ضروری‌تر از همیشه است.
طرح جدید MIT با آموزش معلمان، ایجاد درس‌نامه‌های استاندارد و ارائه ابزارهای قابل اجرا، به مدارس کمک می‌کند دانش‌آموزان را برای دنیایی که AI بخش جدایی‌ناپذیر آن است آماده کنند.

این پروژه نه‌تنها دانش فنی را افزایش می‌دهد، بلکه دانش‌آموزان را تبدیل به کاربران آگاه، مسئول و سازنده این فناوری قدرتمند می‌کند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها
پیشنهادی: