جست‌وجو در سایت

برای بستن، دکمه Esc یا ضربدر را فشار دهید.

16 مهر 1404

|

5

|

0 نظر

|

کدخبر: 9841

|

بازی هوش مصنوعی؛ پروژه جدید ایلان ماسک در xAI

در ماه اکتبر ۲۰۲۵، ایلان ماسک از گسترش فعالیت شرکت هوش مصنوعی خود، xAI، خبر داد و اعلام کرد که این شرکت قصد دارد وارد عرصه‌ی بازی‌های تولیدشده با هوش مصنوعی شود. به گفته‌ی او، پروژه‌های جدیدی با نام‌های Grok Imagine و AI Game Project در دست توسعه‌اند که می‌توانند تجربه‌ی کاربران از سرگرمی‌های دیجیتال … ادامه مطلب

بازی هوش مصنوعی؛ پروژه جدید ایلان ماسک در xAI

در ماه اکتبر ۲۰۲۵، ایلان ماسک از گسترش فعالیت شرکت هوش مصنوعی خود، xAI، خبر داد و اعلام کرد که این شرکت قصد دارد وارد عرصه‌ی بازی‌های تولیدشده با هوش مصنوعی شود. به گفته‌ی او، پروژه‌های جدیدی با نام‌های Grok Imagine و AI Game Project در دست توسعه‌اند که می‌توانند تجربه‌ی کاربران از سرگرمی‌های دیجیتال را دگرگون کنند.

ماسک که هم‌زمان مدیرعامل تسلا، اسپیس‌ایکس و xAI است، تأکید کرد هدف اصلی این طرح‌ها، «ترکیب خلاقیت انسان و هوش مصنوعی در قالب بازی‌های تعاملی و روایت‌محور» است. او در شبکه اجتماعی X نوشت: «در آینده، بازی‌ها تنها ساخته نخواهند شد، بلکه توسط هوش مصنوعی زنده خواهند شد.»

Grok Imagine؛ از چت‌بات تا خالق دنیای مجازی

یکی از پروژه‌های کلیدی xAI با نام Grok Imagine شناخته می‌شود که قرار است نسخه‌ای پیشرفته از مدل گفت‌وگویی Grok باشد. این نسخه نه‌تنها قادر به تولید متن و تصویر، بلکه توانمند در طراحی محیط‌های مجازی سه‌بعدی و خلق سناریوهای پویا برای بازی‌ها خواهد بود.
گزارش‌ها نشان می‌دهد تیم توسعه در تلاش است تا Grok Imagine را به پلتفرم‌های بازی ویدیویی و هدست‌های واقعیت مجازی متصل کند. در این صورت، کاربران می‌توانند در زمان واقعی با جهان‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی تعامل داشته باشند؛ جهانی که با پاسخ‌های احساسی و تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه به بازیکن واکنش نشان می‌دهد.

تحول در صنعت بازی با هوش مصنوعی

ورود xAI به صنعت بازی، در ادامه‌ی موجی از نوآوری‌ها در این حوزه است. شرکت‌هایی مانند NVIDIA و Epic Games پیش‌تر از ابزارهای هوش مصنوعی برای طراحی واقع‌گرایانه‌تر چهره‌ها و محیط‌ها استفاده کرده‌اند، اما رویکرد ماسک متفاوت است. او می‌خواهد بازی‌ها نه‌فقط به‌وسیله‌ی AI ساخته شوند، بلکه توسط آن هدایت شوند.
تحلیل‌گران معتقدند ترکیب مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) با موتورهای بازی‌سازی می‌تواند باعث تولد نوعی «روایت خودکار» شود؛ یعنی هر بازیکن تجربه‌ای منحصربه‌فرد از داستان داشته باشد. چنین الگویی، به‌ویژه در بازی‌های جهان‌باز و نقش‌آفرینی (RPG)، می‌تواند صنعت سرگرمی دیجیتال را وارد مرحله‌ای تازه کند.

برنامه‌ی xAI برای آینده

به گفته‌ی منابع نزدیک به شرکت، xAI در حال همکاری با چند استودیو مستقل بازی‌سازی برای آزمایش قابلیت‌های اولیه‌ی Grok Imagine است. همچنین نسخه‌ی آزمایشی نخستین بازی تعاملی مبتنی بر این مدل قرار است تا پایان سال ۲۰۲۶ منتشر شود.
ماسک هدف نهایی این پروژه را «خلق دنیایی دیجیتال که بتواند احساسات، اخلاق و تخیل انسان را بازتاب دهد» عنوان کرده است. او معتقد است که در آینده‌ی نزدیک، مرز میان فیلم، بازی و واقعیت مجازی از بین خواهد رفت.

چالش‌های اخلاقی و فنی

با وجود هیجان بازار، کارشناسان درباره‌ی خطرات استفاده‌ی بی‌رویه از مدل‌های مولد در بازی‌ها هشدار داده‌اند. نگرانی‌هایی از جمله وابستگی بیش از حد بازیکنان، محتوای غیرقابل پیش‌بینی و مسائل مربوط به حقوق مالکیت فکری همچنان مطرح است.
با این حال، بسیاری بر این باورند که اگر چارچوب‌های اخلاقی و نظارتی مناسب تدوین شود، هوش مصنوعی می‌تواند انقلابی در خلاقیت و تجربه‌ی کاربر در دنیای بازی رقم بزند.

برچسب ها :

صنعت بازی ، Grok Imagine ،

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

پربحث ترین ها
پیشنهادی: