در تاریخ ۸ ژوئیه ۲۰۲۵، اتحادیه معلمان ایالات متحده (AFT) همراه با اتحادیه معلمان نیویورک (UFT) و با مشارکت شرکتهای بزرگ فناوری مانند Microsoft، OpenAI و Anthropic، مرکز ملی آموزش هوش مصنوعی را راهاندازی کردند. این مرکز با بودجهای بالغ بر ۲۳ میلیون دلار، برنامهای جامع برای آموزش معلمان به منظور استفاده مؤثر و اخلاقی … ادامه مطلب
- برگه نخست
- نوشته ها
- راهاندازی آکادمی ملی آموزش هوش مصنوعی برای معلمان: فرصتی نو در آموزش مدرن
راهاندازی آکادمی ملی آموزش هوش مصنوعی برای معلمان: فرصتی نو در آموزش مدرن
در تاریخ ۸ ژوئیه ۲۰۲۵، اتحادیه معلمان ایالات متحده (AFT) همراه با اتحادیه معلمان نیویورک (UFT) و با مشارکت شرکتهای بزرگ فناوری مانند Microsoft، OpenAI و Anthropic، مرکز ملی آموزش هوش مصنوعی را راهاندازی کردند. این مرکز با بودجهای بالغ بر ۲۳ میلیون دلار، برنامهای جامع برای آموزش معلمان به منظور استفاده مؤثر و اخلاقی از هوش مصنوعی در کلاسهای درس ارائه میدهد.
اهداف و مشخصات برنامه
این برنامه با هدف آموزش حدود ۴۰۰ هزار معلم در مقاطع K‑۱۲ طی پنج سال آینده آغاز شده است که معادل تقریبی ۱۰٪ از کل معلمان ایالات متحده است. اعضای اتحادیه معلمان نیز به صورت رایگان به منابع دیجیتال این آکادمی دسترسی خواهند داشت. محل اصلی مرکز آموزشی در ساختمان اتحادیه UFT در منهتن نیویورک قرار دارد و فعالیتهای آن از پاییز ۲۰۲۵ آغاز میشود.
ابزارها و دورههای آموزشی شامل کارگاههای حضوری، دورههای آنلاین، آموزشهای عملی برای بهکارگیری هوش مصنوعی در تدریس، برنامهریزی درس، تولید پرسشها، و ارتباط با دانشآموزان و والدین است. همچنین توجه ویژهای به جنبههای اخلاقی، ایمنی و عدالت در استفاده از AI صورت میگیرد. بودجه شرکتهای فناوری برای سال اول به این صورت است: مایکروسافت ۱۲.۵ میلیون دلار، OpenAI ۱۰ میلیون دلار و Anthropic ۵۰۰ هزار دلار.
انگیزه و زمینه
معلمان در دنیای امروز با تغییرات سریع فناوری روبرو هستند. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در کلاسها فرصتهای بسیاری ایجاد کرده است، اما همزمان نگرانیهایی درباره نقش معلم، عدالت آموزشی، حریم خصوصی دادهها و سوگیری الگوریتمی مطرح است. مسئولان این پروژه تأکید دارند که ارتباط مستقیم معلم و دانشآموز هرگز جایگزین نمیشود، بلکه هوش مصنوعی باید بهعنوان ابزاری برای تقویت آموزش و یادگیری عمل کند. معلمان هدایت این تحول را برعهده خواهند داشت و نه صرفاً مصرفکننده ابزارها، تا بتوانند تجربه یادگیری را بهینه و ایمن کنند.
اهمیت و پیامدها
راهاندازی این آکادمی گامی مهم در ترکیب فناوری پیشرفته با آموزش رسمی محسوب میشود. این اقدام میتواند توانمندسازی معلمان، تسهیل برنامهریزی و تدریس، فراهم کردن امکانات یادگیری شخصیسازیشده و تقویت چارچوبهای اخلاقی در بهرهگیری از هوش مصنوعی را ممکن کند. با این حال، سوالاتی نیز مطرح است: تأثیر واقعی این برنامه در مدارس با منابع محدود چه خواهد بود؟ نقش شرکتهای فناوری تا چه حد باید شکلدهنده آموزش باشد؟ آیا خطر وابستگی به ابزارهای خاص وجود دارد؟ پاسخ به این پرسشها میتواند مسیر موفقیت این پروژه را تعیین کند.
فرصتها برای دانشجویان و پژوهشگران
دانشجویان و پژوهشگران به ویژه در حوزه آموزش و فناوری، میتوانند از این برنامه الهام بگیرند. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای طراحی پروژههای آموزشی، تحقیق در زمینه روشهای یادگیری هوشمند و مشارکت در توسعه محتوای آموزشی نوین، فرصتهای بسیار ارزشمندی برای توسعه مهارتها و رزومه علمی فراهم میکند.
نکات عملی برای معلمان و دانشجویان ایرانی
۱. آشنایی با ابزارهای هوش مصنوعی و نحوه کاربرد آنها در آموزش میتواند تجربه تدریس و یادگیری را بهبود دهد.
۲. در طراحی محتوای آموزشی، اخلاق و عدالت در استفاده از AI را همواره در نظر داشته باشید.
۳. با بررسی نمونههای بینالمللی، روشهای بهینه و کاربردی برای محیط آموزشی خودتان را استخراج کنید.
- مهدی خسروی: تحول نمایشگاههای ایران با هوش مصنوعی؛ از ثبتنام هوشمند تا تجربه دیجیتال
- راهاندازی نخستین اپراتور هوش مصنوعی و داده در کشور تا پایان سال
- رونمایی Ideagen از Mazlan؛ ورود نسل تازه Agentic AI به مدیریت انطباق با قوانین
- OpenAI وضعیت «Code Red» اعلام کرد؛ رقابت شدید با Google Gemini اوج گرفت
- Fujitsu از فناوری نوین پیشبینی رفتار انسان و اشیاء برای ارتقای ایمنی همکاری انسان و ربات رونمایی کرد
- کسب رتبه سوم بریکس توسط تیم دانشگاه تهران با طرح ترکیبی انسان–ماشین در مدلسازی احتراق
- ایران در آستانه جهش دیجیتال؛ عارف: کشور میتواند هاب منطقهای فناوری اطلاعات شود
- آغاز صدور پروانه اپراتور هوش مصنوعی در کشور گام جدید دولت در توسعه اقتصاد دیجیتال
- علیبابا با عینک هوش مصنوعی Quark وارد بازار گجتهای پوشیدنی شد
- هشدار نسبت به عقبماندگی ایران در هوش مصنوعی تأکید بر ضرورت سرمایهگذاری فوری
- برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی هوش مصنوعی ایران در دیماه ۱۴۰۴
- توسعه توپ هوشمند نشتیاب ایرانی با دقت ±۱۰ متر و صرفهجویی ۱۰ میلیون دلاری
- تأخیر یکساله در اجرای قوانین «هوش مصنوعی پرخطر» اتحادیه اروپا
- تحلیل دادههای زیستی و تصاویر پاتولوژی با هوش مصنوعی در دانشگاه تهران
- تقویت همکاریهای منطقهای در فیبر نوری و زیرساختهای هوش مصنوعی در اجلاس باکو
- مجموعه داده اخلاقی Nature؛ انقلاب در آموزش هوش مصنوعی
- درخشش نخبگان ایرانی در مسابقه بینالمللی برنامهنویسی و هوش مصنوعی «رایان»
- IRAN AI 2025: همایش و نمایشگاه هوش مصنوعی در ایران
- استخدام اساتید هوش مصنوعی در دانشگاه اوهایو؛ جهش بزرگ علمی
- آغاز کارگاه بینالمللی «هوش مصنوعی و شناخت شیمیایی مغز» در مایسور هند
- دیجیکالا و سیستم هوشمند پیشنهاددهی
- همکاری آلمان و کرهجنوبی برای تقویت حکمرانی انسانمحور در هوش مصنوعی
- المپیک فناوری ۲۰۲۵ و تحسین پیشرفت ایران در هوش مصنوعی
- آموزش معلمان با فناوری هوش مصنوعی
- پروژه پرومتئوس؛ استارتاپ ۶.۲ میلیارد دلاری برای ساخت «هوش مصنوعی فیزیکی»
- هوش مصنوعی در کلاسها و آینده آموزش؛ تمرکز کمیته پارلمانی هند بر سال تحصیلی ۲۰۲۵–۲۰۲۶
- دوسوم شرکتهای بریتانیا از هوش مصنوعی بهره میبرند
- هوش مصنوعی ۲۰۲۵: گزارش جامع Stanford HAI از روند جهانی و آینده فناوری
- Fraunhofer با «FhGenie» استقلال فناورانه اروپا را جدی گرفت
- محدودیتهای جدید برای کاربران زیر ۱۸ سال
نظر خود را وارد کنید
آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.