دکتر سیزمون ماچایفسکی، دانشیار و معاون مدیر فناوریهای آموزشی و نوآوری یادگیری در دانشگاه ایلینوی شیکاگو (UIC)، یکی از پیشگامان حوزه هوش مصنوعی در آموزش عالی است. او با بیش از ۲۰ سال تجربه در تدریس دانشگاهی و توسعه فناوریهای آموزشی، بهویژه در زمینه تجزیهوتحلیل یادگیری و طراحی بازیوارسازی، شناخته میشود. در سال ۲۰۱۴، دکتر … ادامه مطلب
- برگه نخست
- نوشته ها
- دکتر سیزمون ماچایفسکی: پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی در آموزش
دکتر سیزمون ماچایفسکی: پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی در آموزش
دکتر سیزمون ماچایفسکی، دانشیار و معاون مدیر فناوریهای آموزشی و نوآوری یادگیری در دانشگاه ایلینوی شیکاگو (UIC)، یکی از پیشگامان حوزه هوش مصنوعی در آموزش عالی است. او با بیش از ۲۰ سال تجربه در تدریس دانشگاهی و توسعه فناوریهای آموزشی، بهویژه در زمینه تجزیهوتحلیل یادگیری و طراحی بازیوارسازی، شناخته میشود.
در سال ۲۰۱۴، دکتر ماچایفسکی موفق به دریافت جایزه Blackboard Catalyst Award برای دوره «مقدمهای بر مخابرات» شد. پیش از آن، در سال ۲۰۱۱ نیز جایزه مشابهی برای نوآوری در توسعه نرمافزار دریافت کرده بود. او همچنین در توسعه پروژههای متنباز مانند BbStats و LoginAs مشارکت داشته که از محبوبترین ماژولهای سیستم مدیریت یادگیری Blackboard هستند.
دکتر ماچایفسکی در حال حاضر بر روی پروژههایی متمرکز است که بهوسیله هوش مصنوعی، تجربه یادگیری را برای دانشجویان بهبود میبخشد. او در مقالهای با عنوان «English 2.0: AI-Driven Language Transformation»، به بررسی تأثیرات هوش مصنوعی بر یادگیری زبان انگلیسی و تغییرات احتمالی در روشهای آموزشی پرداخته است.
مصاحبهای با دکتر سیزمون ماچایفسکی، دانشیار فناوری آموزشی و نوآوری یادگیری در دانشگاه ایلینوی شیکاگو (UIC)، در تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۲۳ منتشر شده است. در این مصاحبه، دکتر ماچایفسکی به بررسی نقش هوش مصنوعی در آموزش عالی و تأثیر آن بر یادگیری شخصیسازیشده میپردازد. او بهویژه به اهمیت چتباتهای هوش مصنوعی در ارائه پشتیبانی آموزشی ۲۴/۷ برای دانشجویان اشاره میکند. این چتباتها میتوانند به دانشجویان در پر کردن شکافهای دانش، یادگیری مطالب جدید و تمرین آنچه که میدانند کمک کنند، بدون اینکه قضاوتی از سوی انسان صورت گیرد.
بخشی از مصاحبه :
سؤال: آقای دکتر، بهعنوان یک پژوهشگر در حوزه هوش مصنوعی در آموزش، چگونه AI میتواند به شخصیسازی یادگیری کمک کند؟
پاسخ: هوش مصنوعی این امکان را فراهم میکند که با تحلیل دادههای آموزشی دانشآموزان، مسیر یادگیری هر فرد بهصورت منحصر به فرد طراحی شود. این رویکرد میتواند به شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشآموزان کمک کرده و منابع آموزشی متناسب با نیازهای آنها ارائه دهد.
سؤال: در پروژههای خود، چگونه از AI برای ارتقای کیفیت آموزش استفاده کردهاید؟
پاسخ: در پروژههای مختلف، از سیستمهای هوشمند آموزشی برای ارائه بازخورد آنی به دانشآموزان استفاده کردهایم. این سیستمها با تحلیل تعاملات دانشآموزان، به شناسایی مشکلات آموزشی کمک کرده و مسیرهای یادگیری بهینه را پیشنهاد میدهند.
سؤال: چه نگرانیهایی در مورد استفاده گسترده از AI در آموزش وجود دارد؟
پاسخ: یکی از نگرانیهای اصلی، وابستگی بیش از حد به الگوریتمهای تجاری است که میتواند فرآیندهای شناختی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین، مسائل مربوط به حریم خصوصی دادهها و شفافیت الگوریتمها از دیگر دغدغههای مطرح در این حوزه هستند.
سؤال: برای پژوهشگران و دانشجویانی که به این حوزه علاقهمند هستند، چه توصیهای دارید؟
پاسخ: توصیه میکنم که با مطالعه مقالات علمی معتبر، شرکت در کارگاههای آموزشی و همکاری با پژوهشگران دیگر، دانش خود را در این حوزه گسترش دهند. همچنین، تجربه عملی در پروژههای مرتبط میتواند به درک بهتر کاربردهای AI در آموزش کمک کند.
برای مطالعه کامل این مصاحبه، میتوانید به این لینک مراجعه کنید.
- مهدی خسروی: تحول نمایشگاههای ایران با هوش مصنوعی؛ از ثبتنام هوشمند تا تجربه دیجیتال
- راهاندازی نخستین اپراتور هوش مصنوعی و داده در کشور تا پایان سال
- رونمایی Ideagen از Mazlan؛ ورود نسل تازه Agentic AI به مدیریت انطباق با قوانین
- OpenAI وضعیت «Code Red» اعلام کرد؛ رقابت شدید با Google Gemini اوج گرفت
- Fujitsu از فناوری نوین پیشبینی رفتار انسان و اشیاء برای ارتقای ایمنی همکاری انسان و ربات رونمایی کرد
- کسب رتبه سوم بریکس توسط تیم دانشگاه تهران با طرح ترکیبی انسان–ماشین در مدلسازی احتراق
- ایران در آستانه جهش دیجیتال؛ عارف: کشور میتواند هاب منطقهای فناوری اطلاعات شود
- آغاز صدور پروانه اپراتور هوش مصنوعی در کشور گام جدید دولت در توسعه اقتصاد دیجیتال
- علیبابا با عینک هوش مصنوعی Quark وارد بازار گجتهای پوشیدنی شد
- هشدار نسبت به عقبماندگی ایران در هوش مصنوعی تأکید بر ضرورت سرمایهگذاری فوری
- برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی هوش مصنوعی ایران در دیماه ۱۴۰۴
- توسعه توپ هوشمند نشتیاب ایرانی با دقت ±۱۰ متر و صرفهجویی ۱۰ میلیون دلاری
- تأخیر یکساله در اجرای قوانین «هوش مصنوعی پرخطر» اتحادیه اروپا
- تحلیل دادههای زیستی و تصاویر پاتولوژی با هوش مصنوعی در دانشگاه تهران
- تقویت همکاریهای منطقهای در فیبر نوری و زیرساختهای هوش مصنوعی در اجلاس باکو
- فاکسکان و آینده هوش مصنوعی؛ جهش بزرگ در تولید سختافزار
- مایکروسافت با تیم «سوپرهوش» مسیر جدیدی در تشخیص پزشکی باز میکند
- اپراتور هوش مصنوعی وارد مرحله صدور پروانه شد
- جمعیت هلال احمر برای نخستینبار «کنگره هلال هوشمند» را برگزار میکند
- عاملهای هوش مصنوعی هنوز کارا نیستند | دیدگاه Andrej Karpathy
- بنتونویل؛ قلب تپندهی آیندهی حملونقل
- توقف موقت احتمالی اجرای بخشی از قانون هوش مصنوعی اروپا
- تأخیر یکساله در اجرای قوانین «هوش مصنوعی پرخطر» اتحادیه اروپا
- SignAloud؛ موفقیت دانشجویان در حل مشکلات اجتماعی با فناوری
- نقش هوش مصنوعی در آموزش: از یادگیری شخصیسازیشده تا آینده کلاسهای هوشمند
- جنگ چیپ و دیتاسنتر؛ رقابت آمریکا و چین برای رهبری هوش مصنوعی
- IRAN AI 2025: همایش و نمایشگاه هوش مصنوعی در ایران
- OpenAI «کد قرمز» اعلام کرد؛ تمرکز کامل بر ارتقای ChatGPT
- کلانداده و هوش تجاری در ایران؛ فرصتهای نوین برای اقتصاد دیجیتال
- افزایش بیسابقه انتشار اوراق قرضه توسط شرکتهای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵
نظر خود را وارد کنید
آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.